Prejsť na obsah

Životné a pracovné podmienky vo Švédsku

1. HĽADANIE PRÁCE

1.1 Ako si nájsť prácu

Od ľudí hľadajúcich si prácu vo Švédsku sa očakáva ich proaktívny prístup. Najbežnejšie je hľadanie pracovných inzerátov na internete.
Existuje veľa rôznych portálov a aplikácií, ktoré zverejňujú pracovné inzeráty. Jedným z príkladov je databáza švédskych verejných služieb zamestnanosti Platsbanken. Inzeruje voľné pracovné miesta tak z celého Švédska, ako aj z iných krajín. Vyhľadávanie je možné podľa geografickej polohy a podľa profesie. Často v inzeráte nájdete informácie o zamestnávateľovi a môžete ho priamo kontaktovať. Inzeráty sú obvykle zverejnené vo švédčine, čo znamená, že väčšina zamestnávateľov predpokladá, že uchádzači o prácu majú určité znalosti švédčiny. Kvôli vyhľadávaniu voľných pracovných miest v databáze ´Platsbanken´ nemusíte byť evidovaným uchádzačom o prácu. Voľné pracovné miesta z tejto databázy sú tiež kopírované na európsky portál EURES. Pracovné ponuky zvyčajne zahŕňajú kontaktné údaje zástupcu odborov, ktorý vie odpovedať na otázky ohľadom platu a iných záležitostí.

Informácie o službách poskytovaných švédskymi verejnými službami zamestnanosti sú dostupné vo viacerých jazykoch na portáli arbetsformedlingen.se. Nájdete tu aj pracovný portál ´Platsbanken´.

Riešením pracovného umiestnenia je aj kontakt so súkromnými personálnymi a náborovými spoločnosťami, napríklad tými, ktoré sa špecializujú na odvetvie alebo profesiu, v ktorej hľadáte svoje uplatnenie.

Dobrou myšlienkou je aj využívanie sociálnych médií ako Facebook a LinkendIn pri hľadaní práce.

Veľa pracovných pozícií sa nikdy nezverejňuje externe. Prevezmite iniciatívu a skontaktujte  zamestnávateľa, pre ktorého by ste chceli pracovať – je to veľmi bežné a obvykle prijímané veľmi pozitívne. Zoznam zamestnávateľov v rôznych sektoroch môžete nájsť v databázach na internete.

Všetky informácie, ktoré potrebujete o hľadaní a získaní práce, nájdete na webe švédskych verejných služieb zamestnanosti. Informácie zahŕňajú dane, sociálne zabezpečenie, poistenie v nezamestnanosti, ubytovanie, a rovnako aj kontakty na EURES poradcov vo Švédsku.

1.2 Ako napísať žiadosť o prijatie do zamestnania

Vo väčšine prípadov sa pri uchádzaní o prácu vyžaduje žiadosť o prijatie do zamestnania (osobný list) s priloženým životopisom. Veľa zamestnávateľov zverejňuje voľné miesta len na svojich webových stránkach. Prečítajte si, prosím, veľmi pozorne inzerát, aby ste zistili ako sa o prácu uchádzať. Dôležité je skontrolovať aj požiadavky a preferencie. Nie vždy je nevyhnutné mať kvalifikáciu popísanú ako preferovanú alebo odporúčanú. Švédske verejné služby zamestnanosti pravidelne organizujú webináre, niektoré z nich aj v angličtine, o tom ako sa uchádzať o prácu, ako napísať CV alebo ako byť úspešný na pracovnom pohovore. Aktuálne podujatia a zaznamenané epizódy nájdete v sekcii ´Play´na webovej stránke Švédskych služieb zamestnanosti.

Žiadosť o prijatie do zamestnania

Myslite na to, aby ste svoju žiadosť prispôsobili práci, o ktorú sa uchádzate, a zvýraznite to, čo je dôležité. Písomná žiadosť pozostáva z osobného listu (motivačný list) a životopisu (CV, Meritförteckning ). Certifikáty a referencie by mali byť priložené iba v prípade, že je to uvedené v inzeráte. Veľa dobrých rád a príkladov ako a čo napísať v týchto dokumentoch nájdete vo švédskom jazyku na webových stránkach švédskych služieb zamestnanosti. Osobný/motivačný list by mal byť krátky, nie viac ako jedna strana formátu A4, a mala by v ňom byť jasne uvedená pracovná pozícia, o ktorú sa uchádzate. Je dôležité opísať kvalifikáciu a osobnostné predpoklady, ktoré z Vás robia správneho kandidáta na danú prácu. Detaily a dátumy súvisiace s Vašimi predchádzajúcimi skúsenosťami nechajte na životopis.

Životopis by mal mať 1-2 strany a mal by obsahovať

  • osobné údaje (meno, adresu, telefónne číslo, email, dátum narodenia a prípadne aj štátnu príslušnosť);
  • vzdelanie (formálne vzdelanie, kurzy);
  • pracovné skúsenosti (možno s krátkym popisom pracovných povinností a spoločností, pre ktoré ste pracovali);
  • ďalšie predpoklady, ktoré môžu byť zaujímavé (pozícia a zodpovednosť, vodičský preukaz, počítačové zručnosti);
  • jazykové znalosti;
  • záujmy vo voľnom čase;
  • referencie je možné poskytnúť na požiadanie. Je dôležité, aby ste osobu, ktorá poskytuje referenciu, priebežne informovali o pozíciách, o ktoré sa uchádzate.

Informácie o vzdelaní a pracovných skúsenostiach by mali obsahovať dátumy a mali by byť zoradené v obrátenom chronologickom poradí, t.j. najnovšie informácie na prvom mieste. Veľké spoločnosti zvyčajne posielajú potvrdenie o prijatí vašej žiadosti, často aj s informáciou o tom, kedy budete kontaktovaní. Kontaktujte zamestnávateľa, ak uplynie nejaký čas a nedostanete žiadnu odpoveď. Prevzatie iniciatívy a zavolanie alebo písomný kontakt so zamestnávateľom, pre ktorého by ste chceli pracovať, je bežné a zvyčajne sa vníma v pozitívnom svetle.

Dobrým krokom v prípade, že potrebujete pomoc pri spracovaní CV alebo ak chcete mať všetky vaše žiadosti, doklady a certifikáty v digitálnej podobe na jednom mieste, je využitie Europassu. Tento bezplatný nástroj vám umožní vytvoriť dobrý životopis a uľahčuje zamestnávateľom v iných krajinách porozumieť Vašim certifikátom a kvalifikáciám, pretože sú opísané rovnakým spôsobom v jednotnom formáte, bez ohľadu na krajinu.

Pracovný pohovor/interview

Uistite sa, že ste na pracovný pohovor dobre pripravený. Pokúste sa zistiť čo najviac informácií o zamestnávateľovi. Budete musieť odpovedať na otázky o Vašom vzdelaní, predchádzajúcom zamestnaní a voľnočasových aktivitách. Je tiež bežné, že budete požiadaní opísať vaše silné a slabé stránky a ich vplyv na prácu, o ktorú sa uchádzate, tiež rodinnú situáciu, záľuby, ktorým sa vo voľnom čase venujete, atď. Na konci interview sa očakáva, že sa budete pýtať aj vy. Premyslite si vopred, čo sa budete chcieť opýtať. Na interview si zoberte kópie certifikátov a referencií. Interview sa okrem personalistu alebo iného zástupcu zamestnávateľa a zástupcu odborov často môže zúčastniť aj Váš budúci kolega. Niekedy môžete byť pozvaný na druhé alebo dokonca na tretie kolo pohovorov a/alebo Vás môžu požiadať o absolvovanie rôznych druhov testov v závislosti na type práce, o ktorú sa uchádzate. Pozrite si tipy a rady týkajúce sa interview na stránkach švédskeho úradu práce v angličtine.

Švédčina

Vo väčšine prípadov musíte na pracovisku vo Švédsku byť schopný čítať a rozumieť švédčine. Existujú výnimky, napríklad v odvetviach ako IT, strojárstvo, cestovný ruch a sezónna práca.

2. PRESŤAHOVANIE SA DO INEJ KRAJINY

2.1 Pohyb tovarov a kapitálu

Voľný pohyb tovaru je jedným zo základných kameňov európskeho jednotného trhu.

Odstránenie vnútroštátnych prekážok voľného pohybu tovaru v rámci EÚ je jednou zo zásad zakotvených v zmluvách EÚ. Z tradične protekcionárskeho hľadiska krajiny EÚ neustále rušia obmedzenia, aby vytvorili „spoločný“ alebo jednotný trh. Tento záväzok vytvoriť európsky obchodný priestor bez hraníc viedol k vytvoreniu väčšieho bohatstva a nových pracovných miest a globálne vytvoril EÚ ako svetového obchodného hráča spolu so Spojenými štátmi a Japonskom.

Napriek záväzku Európy odstrániť všetky prekážky vnútorného obchodu neboli všetky odvetvia hospodárstva harmonizované. Európska únia sa rozhodla regulovať na európskej úrovni odvetvia, ktoré by mohli predstavovať väčšie riziko pre európskych občanov – napríklad farmaceutiká alebo stavebné výrobky. Väčšina výrobkov (považovaných za „nižšie riziko“) podlieha uplatňovaniu tzv. zásady vzájomného uznávania, čo znamená, že v zásade sa s každým výrobkom, ktorý sa legálne vyrába alebo predáva v jednom z členských štátov, môže voľne pohybovať a obchodovať v rámci vnútorného trhu EÚ.

Obmedzenia voľného pohybu tovaru
Zmluva o EÚ poskytuje členským štátom právo stanoviť obmedzenia voľného pohybu tovaru, ak existuje konkrétny spoločný záujem, napríklad minimálne ochrana životného prostredia, zdravie občanov alebo verejná politika. To napríklad znamená, že ak vnútroštátne orgány členského štátu považujú dovoz výrobku za potenciálne ohrozenie verejného zdravia, verejnej morálky alebo verejného poriadku, môžu odmietnuť alebo obmedziť prístup na svoj trh. Príkladmi takýchto výrobkov sú geneticky modifikované potraviny alebo určité energetické nápoje.
Aj keď vo všeobecnosti neexistujú obmedzenia pre nákup tovaru v inom členskom štáte, pokiaľ sú pre osobné použitie, existuje množstvo európskych obmedzení pre konkrétne kategórie výrobkov, ako je alkohol a tabak.

Voľný pohyb kapitálu
Ďalšou podstatnou podmienkou fungovania vnútorného trhu je voľný pohyb kapitálu. Je jednou zo štyroch základných slobôd zaručených právnymi predpismi EÚ a predstavuje základ integrácie európskych finančných trhov. Európania teraz môžu spravovať a investovať svoje peniaze v ktoromkoľvek členskom štáte EÚ.
Liberalizácia kapitálových trhov má zásadný význam v procese hospodárskej a menovej integrácie v EÚ. Bol to prvý krok k vytvoreniu Európskej hospodárskej a menovej únie (EMU) a spoločnej meny euro.

Výhody
Zásada voľného pohybu kapitálu nielen zvyšuje efektívnosť finančných trhov v Únii, ale prináša aj množstvo výhod pre občanov EÚ. Jednotlivci môžu vykonávať veľké množstvo finančných operácií v rámci EÚ bez väčších obmedzení. Napríklad jednotlivci si len s niekoľkými obmedzeniami môžu ľahko otvoriť bankový účet, kúpiť akcie, investovať alebo kúpiť nehnuteľnosť v inom členskom štáte. Spoločnosti EÚ môžu investovať, vlastniť a riadiť ďalšie európske podniky.

Výnimky
Určité výnimky z tejto zásady platia tak v členských štátoch, ako aj vo vzťahoch s tretími krajinami. Týka sa to najmä daní, obozretného dohľadu, aspektov verejnej politiky, prania špinavých peňazí a finančných sankcií dohodnutých v rámci spoločnej zahraničnej a bezpečnostnej politiky EÚ.
Európska komisia naďalej pracuje na dokončení voľného trhu finančných služieb prostredníctvom zavádzania nových stratégií finančnej integrácie s cieľom uľahčiť občanom a spoločnostiam spravovať svoje peniaze v rámci EÚ.

2.2 Hľadanie ubytovania

Náklady na bývanie sa vo Švédsku môžu líšiť v závislosti od štandardu ubytovania a geografickej polohy. Je ťažké nájsť bývanie vo väčších mestách a ceny v týchto lokalitách sú pre krajinu nadpriemerné.

Vo veľkých mestách existuje viac domov na kúpu a len veľmi málo na prenájom, čo má za následok vysoké ceny prenájmov. Bývanie nájdete predovšetkým prostredníctvom internetu, napríklad na stránkach blocket.se. V závislosti od typu bývania, ktoré si vyberiete (prenájom alebo kúpa), môžete tiež kontaktovať miestnych alebo regionálnych vlastníkov nehnuteľností, či už súkromných alebo obecných. Niektoré obce majú svoje vlastné bytové agentúry. Ak si chcete kúpiť dom, môžete využiť napríklad portál Hemnet a Booli, kde je inzerovaných veľa nehnuteľností.

2.3 Hľadanie školy

Národná agentúra pre vzdelávanie poskytuje študijné a kariérne poradenstvo prostredníctvom Sprievodcu vzdelávaním – Utbildningsguiden. Sú tu dostupné komplexné informácie o školách a vzdelávaní vo Švédsku, od predškolského zariadenie a základných škôl až po vyššie stredné školy a univerzity, vrátane vzdelávania dospelých. Okrem iného sú tu informácie ako uchádzať sa o miesto v škole, predškolskom  zariadení alebo mimoškolskom klube. Nájdete tu aj nástroj na vzájomné porovnanie rôznych škôl. Web Utbildningsguiden ponúka tiež možnosti podpory pri rozhodovaní o štúdiu a výbere kariéry tým, ktorí sa chcú vzdelávať.

Povinná bezplatná školská dochádzka sa vzťahuje na deti od 6 do 16 rokov. Štát platí prevažnú časť švédskych služieb starostlivosti o deti. Rodičia platia poplatok na základe ich spoločného príjmu do maximálnej výšky. Predškolská príprava (förskolan) a ostatné vzdelávacie aktivity, ako napríklad rodinná denná starostlivosť, sú určené pre deti, ktoré ešte nezačali povinnú školskú dochádzku, zatiaľ čo starostlivosť o deti školského veku v mimoškolských kluboch (fritidshem) je určená deťom, ktoré už školu navštevujú. Tieto činnosti môžu vykonávať buď obecní alebo súkromní poskytovatelia. Viac informácií o starostlivosti o deti, základných a stredných školách, tiež o obecnom vzdelávaní dospelých, ako aj adresy a kontaktné údaje nájdete na webe každej obce.

Vyššie stredoškolské vzdelanie je vo Švédsku dobrovoľné, ale vysoký podiel študentov vo veku od 16 do 19 rokov sa zapisuje do nejakej formy programu vyššieho stredoškolského vzdelávania. Existuje 18 národných programov zameraných na rôzne profesie alebo oblasti. Dospelí majú možnosť využiť ekvivalenty programov stredoškolského vzdelávania prostredníctvom obecného vzdelávania pre dospelých. Aby boli študenti oprávnení, musia mať ukončené povinné vzdelávanie s úspešným hodnotením v predmetoch švédčina, angličtina a matematika. Viac informácií o oprávnenosti na prijatie do vyššieho stredného školstva alebo do vzdelávanie dospelých v obciach nájdete na webe Utbildningsguiden.

Informácie o vysokých školách a univerzitách vo Švédsku, možno nájsť na webovej stránke Švédskej rady pre vysokoškolské vzdelávanie (uhr.se a studera.nu) a na webovej stránke Skolverket’s Utbildningsguiden. Informácie a prihlášky na univerzity a vysoké školy sú k dispozícii na antagning.se. Ostatné študijné možnosti pre dospelých zahŕňajú odborné školy a ľudové vysoké školy. Odborné školy poskytujú vyššie stredoškolské a nadstavbové vzdelanie v úzkej spolupráci s podnikateľskou komunitou. Kombinujú teóriu s praktickými skúsenosťami. Informácie nájdete na portáli https://www.yrkeshogskolan.se/. Ľudové stredné školy ponúkajú programy a kurzy na základnej, vyššej strednej a nadstavbovej úrovni – www.folkhögskola.nu. Pre dospelých, ktorým chýba základné alebo vyššie stredoškolské vzdelanie, je k dispozícii obecné vzdelávanie dospelých, ktoré je flexibilnou formou štúdia ponúkajúcou teoretické predmety a odbornú prípravu. V rámci vzdelávania dospelých je tiež možnosť štúdia švédčiny pre imigrantov (SFI).

Portál švédskeho inštitútu Study in Sweden, bol navrhnutý pre medzinárodných študentov, ktorí sa chcú vzdelávať vo Švédsku.

2.4 Keď si so sebou vezmete auto (informácie o vodičských preukazoch)

Implementácia princípu voľného pohybu osôb, ktorý je jedným zo základných kameňov našich európskych štruktúr, znamenala zavedenie série praktických pravidiel, ktoré zabezpečujú, aby občania mohli slobodne a ľahko cestovať do ktoréhokoľvek členského štátu Európskej únie. Cesta autom po EÚ automobilom sa stala oveľa menej problematickou. Európska komisia stanovila sériu spoločných nariadení upravujúcich vzájomné uznávanie vodičských preukazov, platnosť poistenia vozidla a možnosť registrácie vášho vozidla v hostiteľskej krajine.

Váš vodičský preukaz v EÚ

EÚ zaviedla harmonizovaný vzor vodičského preukazu a ďalšie minimálne požiadavky na jeho získanie. To by malo pomôcť vyhnúť sa nebezpečným vodičom na európskych cestách – bez ohľadu na to, kde absolvujú vodičský test.

Od 19. januára 2013 majú všetky vodičské preukazy vydané krajinami EÚ rovnaký vzhľad a dojem. Preukazy sú vytlačené na kuse plastu, ktorý má veľkosť a tvar kreditnej karty.

Zaviedli sa harmonizované administratívne doby platnosti vodičských preukazov, ktoré sa pohybujú od 10 do 15 rokov pre motocykle a automobily. To umožňuje inštitúciám pravidelne aktualizovať vodičské preukazy novými bezpečnostnými prvkami, ktoré sťažia ich falšovanie alebo manipuláciu. Vodiči bez oprávnenia alebo so zákazom šoférovania budú mať ťažšie oklamať úrady, či už vo vlastnej krajine alebo inde v EÚ.

Nový európsky vodičský preukaz chráni aj zraniteľných účastníkov cestnej premávky zavedením postupného prístupu pre motocykle a iné dvojkolesové motorové vozidlá. Systém “postupného prístupu” znamená, že jazdci budú potrebovať skúsenosti s menej výkonným motocyklom, kým prejdú na väčšie stroje. Mopedy budú tiež tvoriť samostatnú kategóriu s názvom AM.

O vydanie vodičského preukazu musíte požiadať v krajine, pre zvyčajne alebo pravidelne bývate. Vo všeobecnosti je to krajina, v ktorej žijete aspoň 185 dní v každom kalendárnom roku z osobných alebo pracovných dôvodov. Ak máte osobné/pracovné väzby v 2 alebo viacerých krajinách EÚ, vaším miestom obvyklého pobytu je miesto, kde máte osobné väzby, pokiaľ sa tam pravidelne vraciate. Túto poslednú podmienku nemusíte spĺňať, ak žijete v krajine EÚ na vykonávanie práce počas určitého obdobia. Ak sa presťahujete do inej krajiny EÚ, aby ste študovali na vysokej škole alebo univerzite, vaše miesto obvyklého pobytu sa nemení. Môžete však požiadať o vodičský preukaz v hostiteľskej krajine ak dokážete, že ste tam študovali aspoň 6 mesiacov.

Registrácia vášho auta v hostiteľskej krajine

Ak sa natrvalo presťahujete do inej krajiny EÚ a vezmete si so sebou auto, mali by ste si ho zaregistrovať a zaplatiť dane súvisiace s motorovým vozidlom vo svojej novej krajine.

Neexistujú žiadne spoločné pravidlá EÚ týkajúce sa registrácie vozidiel a súvisiacich daní. Niektoré krajiny majú pravidlá o oslobodení od dane pri registrácii vozidiel pri trvalom sťahovaní vozidla z jednej krajiny do druhej. Ak chcete využiť oslobodenie od dane, musíte si overiť platné lehoty a podmienky v krajine, do ktorej sa chcete presťahovať. Presné pravidlá a termíny si overte u vnútroštátnych inštitúcií – https://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/registration/registration-abroad/index_en.htm 

Poistenie auta

Občania EÚ môžu poistiť svoje auto v ktorejkoľvek krajine EÚ, pokiaľ má vybraná poisťovacia spoločnosť licenciu od hostiteľského vnútroštátneho orgánu na vydávanie príslušných poistných zmlúv. Spoločnosť so sídlom v inom členskom štáte je oprávnená predať povinné zmluvné poistenie, iba ak sú splnené určité podmienky. Poistenie bude platné v celej Únii bez ohľadu na to, kde k nehode došlo.

Zdanenie

Daň z pridanej hodnoty alebo DPH z motorových vozidiel sa zvyčajne platí v krajine, kde bolo vozidlo zakúpené, hoci za určitých podmienok sa DPH platí v krajine určenia. Viac informácií o pravidlách, ktoré sa uplatňujú, keď sa vozidlo získa v jednom členskom štáte EÚ a má sa zaregistrovať v inom členskom štáte EÚ, je k dispozícii na odkaze „Daň z motorových vozidiel“.

2.5 Postupy registrácie a povolenie na pobyt

Právo na pobyt do 3 mesiacov

Podľa smernice o občianskych právach môžu občania EÚ/EHP žiť v inom členskom štáte EÚ až 3 mesiace bez akýchkoľvek požiadaviek, okrem platného občianskeho preukazu alebo cestovného pasu. Podobné pravidlá platia pre rodinných príslušníkov štátnych príslušníkov EÚ/EHP, ktorí sú občanmi tretej krajiny a sprevádzajú alebo sa k občanovi EÚ/EHP pripájajú, za predpokladu, že rodinný príslušník, ktorý je občanom tretej krajiny, má platný cestovný pas.

Právo na pobyt dlhší ako 3 mesiace

Občan EÚ/EHP má právo zdržiavať sa v inom členskom štáte dlhšie ak tri mesiace s právom pobytu, pokiaľ spĺňa niekoľko kritérií. Švédsky zákon o cudzincoch definuje “právo pobytu” ako právo občanov EÚ/EHP a ich rodinných príslušníkov zdržiavať sa vo Švédsku dlhšie ako tri mesiace bez povolenia na pobyt. Právo na pobyt nadobúda platnosť automaticky, pokiaľ sú splnené určité podmienky, a platí, pokiaľ sú tieto podmienky splnené. Občan EÚ/EHP má právo na pobyt, ak

  • je zamestnancom alebo samostatne zárobkovo činnou osobou vo Švédsku, alebo
  • prišiel do Švédska hľadať si prácu a má reálnu možnosť získať zamestnanie, alebo
  • je zapísaný ako študent na uznanej vzdelávacej inštitúcii vo Švédsku a podľa potvrdenia v tomto zmysle má dostatočný majetok na živobytie seba a svojich rodinných príslušníkov a má komplexné zdravotné poistenie pre seba a svojich rodinných príslušníkov, a rovnako aj
  • má dostatočný majetok na živobytie pre seba a svojich rodinných príslušníkov a má komplexné zdravotné poistenie pre seba a svojich rodinných príslušníkov platné vo Švédsku.

Občan EÚ/EHP, ktorý nespĺňa požiadavky týkajúce sa práva na pobyt, musí mať povolenie na pobyt vo Švédsku na viac ako tri mesiace.

Osoby, ktoré sú občanmi krajín mimo EÚ/EHP, musia mať povolenie na pobyt vo Švédsku na viac ako 3 mesiace. Ak však má osoba právo na pobyt ako rodinný príslušník občana EÚ/EHP, nepotrebuje povolenie na pobyt.

Občania severských krajín sa môžu vo Švédsku usadiť. Nepotrebujú povolenie na pobyt.

Vo Švédsku existujú dva rôzne spôsoby identifikácie. Každej osobe zapísanej v registri obyvateľstva sa ako prostriedok identifikácie prideľuje osobné identifikačné číslo. Naopak, koordinačné číslo sa pridelí osobám, ktoré nie sú alebo neboli zapísané v registri obyvateľstva. Koordinačné číslo možno prideliť na žiadosť vládnej agentúry alebo individuálneho poskytovateľa vzdelávania, ale aj na žiadosť samotnej osoby, ak sú splnené určité podmienky. Vo všeobecnosti platí, že predtým ako sa môžete zaregistrovať v registri obyvateľstva alebo vám bude pridelené koordinačné číslo, musíte sa osobne dostaviť na overene svojej totožnosti.

Ak máte v úmysle zostať a pracovať vo Švédsku aspoň jeden rok, musíte o svojom presťahovaní do krajiny informovať Švédsky daňový úrad (Skatterverket), po ktorom sa môžete zaregistrovať v registri obyvateľstva. Ak sa daňový úrad rozhodne zaregistrovať vás v registri obyvateľstva, dostanete osobné identifikačné číslo. Vaše osobné identifikačné číslo, resp. koordinačné číslo budete potrebovať v mnohých rôznych kontextoch pri kontakte s rôznymi úradmi.

Viac informácií o právach na pobyt vo Švédsku, koordinačných a osobných identifikačných číslach nájdete na webovej stránke Švédskeho daňového úradu v sekcii Sprievodca legislatívou a na portáli Migrationsverket (Švédskeho migračného úradu).

2.6 Kontrolný zoznam pred vaším príchodom do novej krajiny a po ňom

Keď sa plánujete presťahovať do Švédska, začnite hľadaním všetkých dostupných informácií o krajine. Váš záujem by sa mal týkať škôl, sociálneho zabezpečenia, bývania, atď.

V rámci prípravy sa učte švédčinu, ktorá je často požiadavkou pre získanie práce. Napríklad, Švédsky inštitút (Svenska institutet) ponúka kurzy švédčiny online alebo cez aplikáciu.

Uistite sa, že pri príchode do Švédska máte so sebou tieto nasledujúce dokumenty:

  • pas alebo národnú ID kartu, ktorá potvrdzuje Vašu identitu;
  • CV (životopis), certifikáty, vysvedčenia a referencie, ktoré potvrdzujú Vaše vzdelanie a profesionálne skúsenosti (najlepšie preložené do švédčiny);
  • dokumenty, ktoré potvrdzujú Váš rodinný stav – sobášny list, rodný list;
  • dokumenty, ktoré dokazujú, že máte právo na pobyt vo Švédsku (viac informácií na webe Citizen of EU/EEA country | Skatteverket).

Pred príchodom do Švédska si začnite hľadať prácu prostredníctvom inzerátov zverejnených napríklad na európskom portáli EURES alebo v Platsbanken, a pod.

Ak máte vo svojej domovskej krajine nárok na dávku v nezamestnanosti, môžete požiadať o jej prenos pri hľadaní práce v inej krajine. Musíte požiadať o vydanie formulára U2 v domovskej krajine, aby ste si mohli financovať svoje hľadanie práce vo Švédsku počas obmedzeného obdobia. Pre tento účel sa musíte registrovať vo švédskych službách zamestnanosti v lehote do 7 dní od vášho príchodu do Švédska.

Po príchode do Švédska musíte kontaktovať nasledujúce úrady:

3. PRACOVNÉ PODMIENKY

3.1 Prehľad pracovných podmienok v Európe

Kvalita práce a zamestnania – zásadná otázka so silným ekonomickým a humanitárnym vplyvom

Dobré pracovné podmienky sú dôležité pre blahobyt zamestnancov v Európe. Prispievajú k fyzickému a psychickému blahu Európanov a ekonomickej výkonnosti EÚ.

Z ľudského hľadiska má kvalita pracovného prostredia silný vplyv na celkovú spokojnosť európskych zamestnancov s ich prácou a životom.

Z ekonomického hľadiska je vysoký štandard pracovných podmienok hnacou silou hospodárskeho rastu a základom konkurencieschopnosti EÚ. Vysoká úroveň spokojnosti s prácou je tiež dôležitým faktorom pre dosiahnutie vysokej produktivity európskej ekonomiky.

Práve preto je pre Európsku úniu kľúčovou podpora vytvárania a zachovania udržateľného a príjemného pracovného prostredia – to podporuje zdravie a pohodu európskych pracovníkov a vytvára rovnováhu medzi pracovným a mimopracovným časom.

Zlepšovanie pracovných podmienok v Európe – dôležitá úloha pre EÚ

Prioritou pre EÚ je zabezpečenie priaznivých pracovných podmienok pre európskych občanov, preto spolupracuje v národnými vládami pri zaistení príjemného a bezpečného pracovného prostredia. Podpora členských štátov je poskytovaná prostredníctvom

  • výmeny skúseností medzi rôznymi krajinami a spoločných podujatí,
  • stanovenia minimálnych požiadaviek týkajúcich sa pracovných podmienok a zdravia a bezpečnosti pri práci, ktoré sa uplatňujú v celej EÚ.

Kritériá pre kvalitu práce a zamestnania

Za účelom dosiahnutia udržateľných pracovných podmienok je dôležité vymedziť základné znaky príjemného pracovného prostredia a tým aj kritériá kvality pracovných podmienok.

Európska nadácia pre zlepšovanie životných a pracovných podmienok (EUROFOUND) v Dubline je agentúra, ktorá poskytuje informácie, poradenstvo a expertízy životných a pracovných podmienok. Táto agentúra stanovila niekoľko kritérií pre kvalitu práce a zamestnania, ktoré zahŕňajú:

  • zdravie a blaho na pracovisku je kľúčovým kritériom, keďže dobré pracovné podmienky sú predpokladom prevencie zdravotných problémov na pracovisku, znižujú mieru rizika a zdokonaľujú organizáciu práce
  • zosúladenie pracovného a osobného života – občania by mali mať možnosť nájsť rovnováhu medzi časom stráveným v práci a voľným časom
  • rozvoj zručností – kvalitná práca je tá, ktorá poskytuje možnosti pre vzdelávanie, zdokonaľovanie a možnosti profesijného rastu

Práca EUROFOUND prispieva k plánovaniu a vytváraniu lepších životných a pracovných podmienok v Európe.

Zdravie a bezpečnosť pri práci

Európska komisia je zodpovedná za širokú škálu aktivít na podporu zdravého pracovného prostredia v členských štátoch EÚ. Medzi inými, rozvinula Spoločnú stratégiu pre zdravie a bezpečnosť pri práci, ktorej úlohou je pomáhať národným autoritám, sociálnym partnerom a neziskovým organizáciám a podporovať medzinárodnú spoluprácu a dôležitosť silnej kultúry prevencie.

Úlohou komunitnej politiky zdravia a bezpečnosti pri práci je dlhotrvajúce zdokonaľovanie blahobytu európskych pracovníkov. Berie do úvahy fyzický, morálny a sociálny rozmer pracovných podmienok, rovnako ako aj nové výzvy spojené s rozširovaním EÚ.

Zlepšovanie pracovných podmienok stanovením spoločných minimálnych požiadaviek pre všetky krajiny EÚ

Zlepšovanie životných a pracovných podmienok v členských štátoch EÚ vo veľkej miere záleží na stanovení spoločných pracovných štandardov. Pracovné právo a usmernenia EÚ stanovujú minimálne požiadavky na udržateľné pracovné prostredie a sú aplikované vo všetkých členských štátoch EÚ. Zlepšenie týchto štandardov posilnilo práva pracovníkov a je jedným z hlavných úspechov sociálnej politiky EÚ.

3.2 Uznávanie diplomov a kvalifikácií

Dôležitosť transparentnosti a vzájomného uznávania diplomov ako rozhodujúca súčasť voľného pohybu pracovníkov

Možnosť získať uznanie kvalifikácie a kompetencií môže zohrávať dôležitú úlohu pri rozhodovaní, či príjmem prácu v inej krajine EÚ. Z tohto dôvodu je nevyhnutné rozvíjať systém, ktorý garantuje vzájomnú akceptáciu profesných zručností v rôznych členských štátoch. Len takýto systém zaručí, že nedostatok uznania profesných kvalifikácií sa nestane prekážkou mobility pracovníkov v rámci EÚ.

Základné princípy uznávania profesných kvalifikácií v EÚ

Základným princípom je, že každý európsky pracovník by mal byť schopný slobodne vykonávať svoje povolanie v každom členskom štáte. Nanešťastie praktická implementácia tohto princípu je často znemožnená národnými požiadavkami na prístup k určitým profesiám.

Za účelom prekonania týchto rozdielov EÚ nastavila systém uznávania profesných kvalifikácií. V rámci tohto systému sa rozlišuje medzi regulovanými povolaniami (povolania, výkon ktorých je potrebná určitá zákonom stanovená kvalifikácia) a povolaniami, ktoré v danej krajine nie sú právne regulované.

Kroky k transparentnosti kvalifikácií v Európe

Európska únia prijala dôležité kroky za účelom dosiahnutia transparentnosti kvalifikácií v Európe:

  • jedným z jednoduchým a proužívateľsky nastavených nástrojov je stúpajúca spolupráca pri profesnom vzdelávaní a tréningu so zámerom kombinovať všetky nástroje pre transparentnosť vysvedčení a diplomov, príkladom je európsky životopis alebo EUROPASS tréningy
  • rozvoj konkrétnych aktivít na poli uznávania a kvality profesného vzdelávania a tréningu

Prekračujúc rozdiely v systémoch vzdelávania a odbornej prípravy v celej EÚ

Systémy vzdelávania a odbornej prípravy v členských štátoch EÚ stále vykazujú značné rozdiely. Posledné rozšírenie únie o krajiny s odlišnými vzdelávacími tradíciami len viac posilnilo rozmanitosť. Tieto skutočnosti vyvolávajú potrebu nastaviť spoločné pravidlá garantujúce uznanie kompetencií.

Na prekonanie tejto rôznorodosti národných profesných štandardov, vzdelávacích metód a štruktúr odbornej prípravy stanovila Európska komisia sériu nástrojov, ktorej úlohou je zabezpečiť lepšiu transparentnosť a uznanie kvalifikácií tak pre akademický ako aj profesný účel.

1. Európsky kvalifikačný rámec

Európsky kvalifikačný rámec je kľúčovou prioritou EK v procese uznania profesných zručností. Hlavnou úlohou rámca je vytvoriť spojenie medzi rozdielnymi národnými kvalifikačnými systémami a zaručiť plynulý prenosť a uznanie diplomov.

 2. Národné informačné strediská pre akademické uznávanie (NARICs)

Sieť Národných informačných stredísk pre akademické vzdelávanie vznikla v roku 1984 z iniciatívy Európskej komisie.NARICs poskytujú poradenstvo pri akademickom uznávaní období štúdia v zahraničí. Strediská sa nachádzajú vo všetkých štátoch EÚ a EHP a zohrávajú dôležitú úlohu v procese uznávania kvalifikácií v EÚ.

3. Európsky systém prenosu kreditov (ECTS)

Úlohou Európskeho systému prenosu kreditov je uľahčenie uznania období štúdia v zahraničí. Bol zavedený v roku 1989, funguje tak, že popisuje vzdelávací program a prideľuje jeho jednotlivým častiam, zložkám, kredity. Je kľúčovým doplnkom vysoko uznávaného programu mobility študentov Erasmus.

4. Europass

Europass je nástroj na zabezpečenie transparentnosti profesných zručností. Skladá sa z 5 štandardizovaných dokumentov

  • životopis (CV, curriculum vitae)
  • jazykový pas
  • dodatky k vysvedčeniu
  • dodatky k diplomu
  • Europass mobilitný dokument

Systém Europassu robí zručnosti a kvalifikácie jasne a ľahko zrozumiteľné v rôznych častiach Európy. V každej krajine EÚ / EHP boli zriadené národné Europass centrá ako základný kontaktný bod pre ľudí, ktorí hľadajú informácie o tejto téme.

EUROPASS – www.europa.eu/europass/sk

3.3 Druhy zamestnania

Zamestnanie

Švédska pracovno-právna legislatíva predstavuje všeobecný rámec. Prostredníctvom rokovaní medzi sociálnymi partnermi sa zamestnávatelia a zamestnanecké organizácie dohodnú na podmienkach trhu práce. Pracovné podmienky a mzdy sa vo veľkej miere riadia kolektívnymi zmluvami, ktoré vychádzajú z legislatívy, ale sú detailnejšie. V mnohých prípadoch sú podmienky v kolektívnych zmluvách lepšie, ale nikdy nie horšie. Odbory majú preto silné postavenie na trhu práce. Môžu poskytovať ďalšie informácie a poradenstvo týkajúce sa pracovných podmienok v rôznych odvetviach.

Rôzne formy zamestnania sú upravené zákonom o ochrane zamestnanosti. Pozícia môže byť buď na dobu neurčitú alebo na dobu určitú. Typ pracovnej pozície by mal byť jasne uvedený v menovacom liste.

Zákon povoľuje skúšobnú dobu v dĺžke do šiestich mesiacov. Skúšobnú dobu je možné ukončiť aj bez objektívnych dôvodov. Ak nie je zamestnanie ukončené v rámci skúšobnej doby, po jej ukončení sa stáva zamestnaním trvalým .

Personálne agentúry majú v podstate rovnaké formy zamestnania ako ostatní zamestnávatelia, čo znamená, že môžete byť zamestnaní tak na dobu neurčitú, ako aj na presne vymedzený čas.

Neexistujú žiadne osobitné ustanovenia týkajúce sa práce na skrátený úväzok. Zmluvy na čiastočný úväzok sú predmetom rovnakých pravidiel ako ostatné pracovné zmluvy a zamestnanci pracujúci na čiastočný úväzok majú rovnaké práva a povinnosti ako ostatní zamestnanci.

Sezónne zamestnanie

Sezónne zamestnanie je časovo ohraničené zamestnanie, pri ktorom zmeny v prírodnom prostredí vyžadujú, aby bola osoba zamestnaná počas určitého ročného obdobia. Sezóna je bežná v odvetviach ako je poľnohospodárstvo, lesníctvo a cestovný ruch.

Sezónna práca sa podľa zákona o ochrane zamestnanosti považuje za pravidelné zamestnanie. Podrobné zmluvné podmienky upravujú kolektívne zmluvy pre každý sektor.

Občania krajín mimo EÚ/EHP a Švajčiarska potrebujú na vykonávanie sezónnej práce vo Švédsku povolenie na pobyt. Na obdobia práce dlhšie ako 90 dní sa vyžaduje povolenie na pobyt aj pracovné povolenie. Viac informácií nájdete na webovej stránke Švédskeho migračného úradu.

3.4 Pracovné zmluvy

Pracovné zmluvy môžu byť ústne alebo písomné. Odporúča sa vždy požiadať zamestnávateľa o písomné potvrdenie zamestnania.

Podľa pravidiel EÚ musí zamestnávateľ písomne informovať zamestnanca  o podmienkach zamestnania ak si o to zamestnanec požiada. Musí sa tak stať v lehote do jedného mesiaca od prvého dňa zamestnania a dokument musí zahŕňať nasledujúce informácie:

  • mená a adresy zamestnávateľa a zamestnanca, prvý pracovný deň a miesto výkonu práce;
  • názov pracovnej pozície a povinnosti zamestnanca;
  • druh pracovného pomeru (či sa jedná o pracovnú pozíciu na dobu určitú alebo neurčitú);
  • výpovednú lehotu alebo dátum ukončenia pracovného pomeru;
  • postupy odmeňovania a vyplácania;
  • pracovný čas a platená dovolenka;
  • akúkoľvek uplatniteľnú kolektívnu zmluvu;
  • a podmienky práce v zahraničí, ak má zamestnanec pracovať v zahraničí dlhšie ako jeden mesiac.

V prípade akýchkoľvek zmien hore uvedených podmienok musí zamestnávateľ informovať zamestnanca jeden mesiac vopred.

Ukončenie pracovného pomeru: Zamestnanci môžu dať výpoveď. Zamestnanie sa potom končí po uplynutí výpovednej doby, ktorá je zvyčajne jeden alebo viac mesiacov. Zamestnávatelia môžu ukončiť pracovnú zmluvu na dobu neurčitú, iba ak existujú objektívne dôvody na prepustenie. Objektívnymi dôvodmi sú osobné dôvody alebo nedostatok práce. Ak vás chce zamestnávateľ prepustiť, môžete sa poradiť s odborovou organizáciou. Ak chcete získať pomoc od odborovej organizácie, musíte byť jej členom.

Výpovedná doba sa môže líšiť v závislosti od dĺžky pracovného pomeru a veku. Toto je primárne upravené zákonom o ochrane zamestnanosti, hoci odchýlky sa môžu robiť prostredníctvom kolektívnych zmlúv. Pracovné zmluvy na dobu určitú sa automaticky končia v stanovený deň bez toho, aby zamestnávateľ musel dať výpoveď.

Skúšobná doba sa môže skončiť aj po dohodnutej dobe bez objektívnych dôvodov na ukončenie, ale ak si zamestnávateľ neželá pokračovať v skúšobnej dobe po jej uplynutí, musí byť zamestnanec o tom informovaný. Skúšobnú dobu môže ukončiť aj ktorákoľvek zo strán pred dohodnutým dátumom, ak dodrží 14-dňovú výpovednú lehotu.

3.5 Špeciálne kategórie

Znevýhodnení občania

Platná legislatíva na ochranu proti diskriminácii na rôznom základe pokrýva, okrem iných, aj znevýhodnených občanov. Za túto oblasť zodpovedá ombudsman pre diskrimináciu.

Mladí ľudia

Neplnoletí nemôžu uzatvoriť pracovnú zmluvu a začať pracovať až do kalendárneho roka, v ktorom dosiahnu vek 16 rokov. Rovnako musia mať ukončenú povinnú školskú dochádzku. Avšak, neplnoletí od 13 rokov môžu vykonávať ľahkú prácu, ktorá nie je škodlivá pre ich zdravie, vývoj alebo vzdelanie. Neplnoletí do 13 rokov nemôžu pracovať.

3.6 Samostatná zárobková činnosť

Poradenstvo pri štarte Vášho podnikania môže poskytnúť Tillväxtverket (Švédska agentúra pre ekonomický a regionálny rast), Almi and IFS – Internationella företagarföreningen i Sverige (Medzinárodná podnikateľská asociácia). Môžete skontaktovať aj rozličné záujmové združenia a priemyselné organizácie. Start-up služby poskytujú prostredníctvom ´näringslivskontor’ (obchodných a priemyselných kancelárií) aj mnohé samosprávy. Webová stránka www.verksamt.se poskytuje informácie od rôznych inštitúcií k téme ako začať podnikať vo Švédsku, informácie tu nájdete aj v angličtine.

NyföretagarCentrum – Švédska nadácia pre prácu a spoločnosť – www.nyforetagarcentrum.com

3.7 Platové podmienky

Minimálna mzda nie je stanovená zákonom, ale niektoré kolektívne zmluvy stanovujú minimálnu dohodnutú mzdu. Zamestnanci, ktorí spadajú pod určitú kolektívnu zmluvu, majú vyplácanú hodinovú sadzbu stanovenú v kolektívnej zmluve, aj keď môžu existovať aj výnimky.

Platové úrovne sú na celom trhu práce nastavené individuálne. To znamená, že noví zamestnanci si dohadujú ich vlastný štartovací plat. Členovia odborov môžu požiadať o pomoc a poradenstvo pri vyjednávaní o plate. Plat sa prehodnocuje každoročne.

Zamestnávatelia majú povinnosť vykonať zrážku dane. Rovnako platia za zamestnancov príspevky na sociálne zabezpečenie a preddavky na daň. Zamestnanci majú nárok na písomnú výplatnú pásku so stanovením ich mzdy a odpočítaných zrážok zo mzdy.

Arbetsförmedlingen (Swedish Public Employment Service)https://arbetsformedlingen.se/other-languages/english-engelska/arbeta-i-sverige
Skatteverket (Swedish Tax Agency)www.skatteverket.se

3.8 Pracovná doba

Štandardný pracovný čas vo Švédsku je maximálne 40 hodín týždenne.

Nadčasy sú obmedzené na 48 hodín počas štyroch týždňov alebo 50 hodín v priebehu jedného mesiaca. Celková nadčasová doba nesmie presiahnuť 200 hodín v danom 12-mesačnom období.

Týždenný odpočinok musí byť naplánovaný na víkend (sobota – nedeľa). Existuje však veľa výnimiek (napríklad pre pracovníkov na zmeny a zamestnancov v určitých odvetviach, ako sú doprava, maloobchod, cestovný ruch a verejné služby). Zamestnávatelia majú povinnosť zabezpečiť dodržiavanie predpisov o pracovnom čase.

Mnohé kolektívne zmluvy obsahujú osobitné pravidlá týkajúce sa pracovného času.

Arbetsmiljöverket (Swedish Work Environment Authority)www.av.se
Arbetsförmedlingen (Swedish Public Employment Service)https://arbetsformedlingen.se/other-languages/english-engelska/arbeta-i-sverige

3.9 Dovolenka (ročná dovolenka, rodičovská dovolenka, atď.)

Všetci zamestnanci majú nárok na najmenej 25 dní (5 týždňov) platenej dovolenky ročne. Určité kolektívne zmluvy môžu dokonca zaručovať viac dní plateného voľna. Novým zamestnancom, ktorí ešte nezískali plné nároky na dovolenku, môže byť poskytnutá platená dovolenka vopred.

Zamestnanci majú nárok na najmenej štvortýždňovú nepretržitú dovolenku v období od júna do augusta, ak v kolektívnych zmluvách nie je ustanovené inak. Zamestnanci na určitom type platenej neprítomnosti, najmä počas práceneschopnosti a rodičovskej dovolenky, majú naďalej nárok na platenú dovolenku.

Rodičia majú vždy právo čerpať rodičovskú dovolenku, kým ich dieťa nedosiahne vek 12 rokov alebo kým dieťa neukončí 5. ročník základnej školy. Pre deti narodené pred rokom 2014 platia iné pravidlá. Rodičia musia oznámiť rodičovskú dovolenku svojmu zamestnávateľovi najmenej dva mesiace vopred. Tehotné ženy môžu začať s rodičovskou dovolenkou 60 dní pred vypočítaným dátumom pôrodu. Rodič, alebo v určitých prípadoch iná osoba, má nárok na plnú dovolenku z práce až do dovŕšenia 18 mesiacov veku dieťaťa vrátane. Ak rodič alebo iná osoba žiada o rodičovský príspevok, má nárok na rodičovskú dovolenku aj po tomto období.

Druhý rodič dieťaťa alebo iná osoba má nárok na 10-dňovú platenú dovolenku pri narodení dieťaťa.

Rodič alebo v určitých prípadoch iná osoba, ktorá potrebuje zostať doma kvôli starostlivosti o choré dieťa, môže požiadať o dovolenku a tiež poberať dočasné rodinné dávky. Tento nárok sa prednostne vzťahuje na deti do 12 rokov. V určitých prípadoch môže byť vyplatený aj na dieťa staršie ako 12 rokov.

Ostatné neprítomnosti

V súvislosti so štúdiom a založením vlastného podniku je možné čerpať si voľno. Niektoré kolektívne zmluvy umožňujú zamestnancom čerpať si voľno z rodinných dôvodov (úmrtie, sťahovanie atď.).

Štátne sviatky

Nový rok, Zjavenie Pána (6. januára), Veľký piatok, Veľkonočný pondelok, 1. máj, Nanebovstúpenie Pána, Švédsky štátny sviatok (6. júna), Midsummer´s day, Sviatok všetkých svätých, Vianoce a druhý sviatok vianočný sú štátnymi sviatkami, počas ktorých je veľa pracovísk zatvorených.

Arbetsmiljöverket (Swedish Work Environment Authority)www.av.se
Försäkringskassan (Swedish Social Insurance Agency)www.forsakringskassan.se
Arbetsförmedlingen (Swedish Public Employment Service)https://arbetsformedlingen.se/other-languages/english-engelska/arbeta-i-sverige

3.10 Ukončenie pracovného pomeru

Pracovná zmluva na dobu určitú končí skončením pracovného pomeru. V niektorých prípadoch môžu zamestnanci predčasne ukončiť pracovnú zmluvu na dobu určitú, ale vždy si pred podaním výpovede overte, či je to možné! Zamestnanci môžu kedykoľvek odstúpiť zo svojho trvalého pracovného pomeru v súlade s príslušnou výpovednou lehotou.

Zamestnanecký pomer môže byť ukončený kedykoľvek počas skúšobnej doby. Ak nie je pracovný pomer ukončený v skúšobnej dobe, pracovné miesto sa stáva trvalým.

Výpoveď

Zamestnávateľ musí mať platné dôvody na výpoveď alebo objektívne dôvody v súlade so zákonom o ochrane zamestnanosti, aby mohol ukončiť trvalý pracovný pomer. Medzi objektívne dôvody patrí nedostatok práce, napr. nízka ziskovosť, alebo osobné dôvody, ako napríklad porušenie pracovných povinností.

Zamestnávateľ sa nebude považovať za oprávneného na výpoveď, ak zamestnanca možno primerane preložiť na inú prácu. Ak chce zamestnávateľ ukončiť trvalý pracovný pomer, musí byť o tom dotknutý zamestnanec informovaný písomne. Výpoveď musí obsahovať informácie o tom, ako môže zamestnanec napadnúť ukončenie zmluvy. Výpoveď musí byť zamestnancovi doručená osobne alebo zaslaná doporučene.

Zamestnanec, ktorý chce dať výpoveď, musí dať výpoveď s minimálne mesačnou výpovednou lehotou, hoci výpovedné lehoty môžu byť dlhšie v závislosti od toho, ako dlho pracoval pre zamestnávateľa, alebo podľa niektorých kolektívnych zmlúv. Zamestnanci sú povinní pracovať počas výpovednej doby, pokiaľ nie je dohodnuté inak.

V prípade závažného porušenia pracovných povinností môže zamestnávateľ zamestnanca prepustiť a pracovný pomer sa okamžite skončí.

Ak sa pracovný pomer skončí, osoba, ktorá sa stala nezamestnanou, môže dostať odškodnenie. Aby ste mali nárok na odškodnenie, musíte vo Švédsku pracovať určitý čas. Aby ste mohli poberať odškodnenie, musíte byť členom jednej z poisťovní v nezamestnanosti. Ak nie ste členom, bude vám vyplatené len veľmi obmedzené odškodnenie. Aby ste mali nárok na odškodnenie, musíte sa zaregistrovať ako uchádzač o zamestnanie na Švédskom úrade práce a aktívne si hľadať prácu.

Odchod do dôchodku

Neexistuje pevný vek odchodu do dôchodku, ale bežné je odísť do dôchodku vo veku 65 rokov. Zamestnanec sa môže rozhodnúť, že začne poberať dôchodok od 63 rokov. Neexistuje horná hranica, ako dlho môžete pracovať pred odchodom do dôchodku. Zamestnanec, ktorý dosiahol vek 69 rokov, však môže byť prepustený bez toho, aby zamestnávateľ musel poskytnúť objektívne dôvody.

Zamestnanci vo veku 19 až 66 rokov, ktorí nie sú schopní pracovať z dôvodu invalidity alebo choroby, môžu mať nárok na nemocenské dávky.

Försäkringskassan (Swedish Social Insurance Agency)www.forsakringskassan.se
Pensionsmyndigheten (Swedish Pensions Agency)www.pensionsmyndigheten.se
Arbetsförmedlingen (Swedish Public Employment Service)www.arbetsformedlingen.se

3.11 Zastupovanie pracovníkov

Vo Švédsku je členstvo v odboroch tradične veľmi vysoké. Približne 70 % všetkých zamestnancov je členmi odborov. Medzi údajmi pre ženy a mužov nie je veľký rozdiel.

Odbory majú rozsiahle práva, pokiaľ ide o informácie a vyjednávanie. Napríklad odborový zväz má právo rokovať so zamestnávateľom o všetkých aspektoch vzťahu medzi zamestnávateľom a ktorýmkoľvek členom odborov, ktorý je alebo bol zamestnaný zamestnávateľom. Odbory vyjednávajú o mzdách a ďalších podmienkach.

Tri ústredné organizácie Švédska sú LO, TCO a SACO:

  • Landsorganisationen i Sverige (LO) (Švédska konfederácia odborových zväzov) je konfederácia 13 národných odborových zväzov pre robotníkov.
  • Tjänstemännens Centralorganisation (TCO) (Švédska konfederácia odborových zamestnancov) je konfederácia 12 odborových zväzov pre administratívnych pracovníkov.
  • Sveriges Akademikers Centralorganisation (SACO) (Švédska konfederácia profesijných združení) je konfederáciou 21 odborových zväzov pre absolventov vysokých škôl.

Každá ústredná organizácia dohliada na niekoľko odborových zväzov. Sú to ľudia, na ktorých by ste sa mali obrátiť, ak máte akékoľvek otázky týkajúce sa pracovných podmienok alebo miezd. Ak chcete získať pomoc od odborov, musíte byť ich členom.

LO (Swedish Trade Union Confederation)www.lo.se
TCO (Swedish Confederation of Professional Employees)www.tco.se
SACO (Swedish Confederation of Professional Associations)www.saco.se

3.12 Pracovné spory – štrajky

Švédsky trh práce sa vyznačuje rokovaniami medzi sociálnymi partnermi, ktorí rokujú o kolektívnych zmluvách, o mzdách a ďalších podmienkach. Existujúce zákony nie sú veľmi podrobné a predstavujú minimálny štandard. Existuje povinnosť udržiavať pracovný mier medzi zamestnávateľmi, ktorí podpísali kolektívne zmluvy, a zamestnancami, a preto štrajky a výluky nie sú povolené. Sociálni partneri sa môžu uchýliť k protestom, ako sú štrajky a výluky, iba ak neexistuje žiadna dohoda. V medzinárodnom porovnaní je počet konfliktov na švédskom trhu práce nízky.

Zamestnanec nemôže byť potrestaný ani prepustený za vstup do odborovej organizácie alebo za účasť na zákonnom štrajku.

Zamestnanci, ktorí sú zapojení do pracovného sporu a sú členmi odborovej organizácie, majú nárok na pomoc od svojho odborového zväzu. V prípade súdneho konania môžu odbory často pomôcť členom, ktorí sú zapojení do pracovných sporov alebo sú predmetom disciplinárnych opatrení zo strany zamestnávateľa.

Väčšina kolektívnych zmlúv obsahuje ustanovenia o tom, ako sa majú riešiť spory. Väčšina sporov sa rieši rokovaním a len veľmi málo sporov sa dostane na súd.

3.13 Odborná príprava

Pojem odborné vzdelávanie a príprava sa vzťahuje na praktické činnosti a kurzy súvisiace s konkrétnym povolaním alebo profesiou, zamerané na prípravu účastníkov na ich budúcu kariéru. Odborné vzdelávanie je základným prostriedkom na dosiahnutie profesionálneho uznania a zlepšenie šancí na získanie zamestnania. Preto je nevyhnutné, aby systémy odborného vzdelávania v Európe reagovali na potreby občanov a trhu práce s cieľom uľahčiť prístup k zamestnaniu.

Odborné vzdelávanie a príprava je neoddeliteľnou súčasťou politiky EÚ už od samého vzniku Európskeho spoločenstva. Je tiež kľúčovým prvkom tzv. Lisabonskej stratégie EÚ, ktorej cieľom je transformovať Európu na najkonkurencieschopnejšiu a najdynamickejšiu znalostnú spoločnosť na svete. V roku 2002 Európska rada potvrdila túto dôležitú úlohu a stanovila ďalší ambiciózny cieľ – dosiahnuť, aby sa európske vzdelávanie a príprava stali do roku 2010 celosvetovo známymi – podporou viacerých iniciatív svetovej úrovne, a najmä posilnením spolupráce v oblasti odborného vzdelávania.

Rada Európskej únie prijala 24. novembra 2020 odporúčanie o odbornom vzdelávaní a príprave pre udržateľnú konkurencieschopnosť, sociálnu spravodlivosť a odolnosť. V odporúčaní sa definujú kľúčové zásady na zabezpečenie toho, aby odborné vzdelávanie a príprava boli agilné v tom zmysle, že sa rýchlo prispôsobujú potrebám trhu práce a poskytujú kvalitné vzdelávacie príležitosti pre mladých ľudí aj dospelých. Kladie silný dôraz na zvýšenú flexibilitu odborného vzdelávania a prípravy, posilnené príležitosti na učenie sa na pracovisku, učňovskú prípravu a lepšie zabezpečenie kvality.

Odporúčanie tiež nahrádza odporúčanie EQAVET – Európske odporúčanie o zabezpečení kvality v odbornom vzdelávaní a príprave – a obsahuje aktualizovaný rámec EQAVET s ukazovateľmi a deskriptormi kvality. Ruší sa ním predchádzajúce odporúčanie ECVET.

Na podporu týchto reforiem Komisia podporuje Centrá odbornej excelentnosti (CoVE), ktoré spájajú miestnych partnerov s cieľom rozvíjať „ekosystémy zručností“. Ekosystémy zručností prispejú k regionálnemu, hospodárskemu a sociálnemu rozvoju, inováciám a stratégiám inteligentnej špecializácie.

Erasmus+

Erasmus+ je program EÚ na podporu vzdelávania, odbornej prípravy, mládeže a športu v Európe. Jeho odhadovaný rozpočet je 26,2 miliardy eur. To je takmer dvojnásobok financovania v porovnaní s jeho predchádzajúcim programom (2014 – 2020). Program na roky 2021 – 2027 kladie silný dôraz na sociálne začlenenie, zelenú a digitálnu transformáciu a podporu účasti mladých ľudí na demokratickom živote. Podporuje priority a aktivity stanovené v Európskom vzdelávacom priestore, Akčnom pláne digitálneho vzdelávania a Európskom programe v oblasti zručností. Program tiež podporuje Európsky pilier sociálnych práv implementuje Stratégiu EÚ pre mládež na roky 2019 – 2027 rozvíja európsky rozmer v športe
Kto sa môže zúčastniť? Zistite to tu.

Vzdelávanie dospelých a celoživotné vzdelávanie v Európe

Celoživotné vzdelávanie je proces, ktorý zahŕňa všetky formy vzdelávania – formálne, neformálne aj informálne – a trvá od predškolského obdobia až do dôchodku. Jeho cieľom je umožniť ľuďom rozvíjať a udržiavať si kľúčové kompetencie počas celého života, ako aj posilniť postavenie občanov pri voľnom pohybe medzi zamestnaniami, regiónmi a krajinami. Celoživotné vzdelávanie je tiež kľúčovým prvkom už spomínanej Lisabonskej stratégie, pretože je kľúčové pre sebarozvoj a zvyšovanie konkurencieschopnosti a zamestnateľnosti. EÚ prijala niekoľko nástrojov na podporu vzdelávania dospelých v Európe.

Európsky priestor celoživotného vzdelávania

Aby sa celoživotné vzdelávanie v Európe stalo realitou, Európska komisia si stanovila za cieľ vytvoriť Európsky priestor celoživotného vzdelávania. V tejto súvislosti sa Komisia zameriava na identifikáciu potrieb študentov aj trhu práce, aby sa vzdelávanie sprístupnilo a následne sa vytvorili partnerstvá medzi verejnou správou, poskytovateľmi vzdelávacích služieb a občianskou spoločnosťou. Táto iniciatíva EÚ je založená na cieli poskytovať základné zručnosti – posilnením poradenských a informačných služieb na európskej úrovni a uznávaním všetkých foriem učenia sa vrátane formálneho vzdelávania a neformálneho a informálneho vzdelávania.

Organizácie EÚ podporujúce odborné vzdelávanie v Európe

S cieľom uľahčiť spoluprácu a výmenu v oblasti odborného vzdelávania zriadila EÚ špecializované orgány pôsobiace v oblasti ODBORNÉHO VZDELÁVANIA.

Európske centrum pre odborné vzdelávanie (CEDEFOP / Centre Européen pour le Développement de la Formation Professionnelle) bolo založené v roku 1975 ako špecializovaná agentúra EÚ na podporu a rozvoj odborného vzdelávania a prípravy v Európe. So sídlom v Solúne v Grécku vykonáva výskum a analýzy v oblasti odborného vzdelávania a šíri svoje odborné znalosti rôznym európskym partnerom, ako sú súvisiace výskumné inštitúcie, univerzity alebo školiace zariadenia.

Európska nadácia pre odborné vzdelávanie bola založená v roku 1995 a úzko spolupracuje s CEDEFOP. Jej poslaním je podporovať partnerské krajiny (mimo EÚ) pri modernizácii a rozvoji ich systémov odborného vzdelávania.

4. ŽIVOTNÉ PODMIENKY

4.1 Prehľad životných podmienok v Európe

Kvalita života – vrchol agendy sociálnej politiky EÚ

Priaznivé životné podmienky závisia od širokej škály faktorov, ako sú kvalitné služby zdravotnej starostlivosti, príležitostí v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy a dobré dopravné zariadenia, a to sme pomenovali len niekoľko otázok, ktoré priamo ovplyvňujú každodenný život a prácu občanov. Cieľom EÚ je zlepšiť kvalitu života vo všetkých svojich členských štátoch a zohľadniť mnohé výzvy, ktorým čelí súčasná Európa, napríklad sociálne vylúčenie a starnutie obyvateľstva.

Zamestnanosť v Európe

Zlepšenie pracovných príležitostí v Európe je pre EÚ kľúčovou prioritou. Európska stratégia zamestnanosti bola vypracovaná EÚ a jej členskými štátmi s cieľom vytvoriť viac a lepších pracovných miest, riešiť nezamestnanosť a zvýšiť mobilitu. Stratégia poskytuje rámec, v ktorom európske krajiny môžu koordinovať svoje politiky zamestnanosti a vymieňať si informácie.

Samozrejme, zlepšenie vyhliadok na zamestnanosť každého Európana má zásadný význam pre desaťročnú stratégiu EÚ pre hospodársky rast, stratégiu Európa 2020. Kľúčovým cieľom je zabezpečiť, aby na konci desaťročia pracovalo 75% európskych občanov vo veku 20 – 64 rokov.

Zdravie a zdravotná starostlivosť v EÚ

Zdravie je cenná hodnota, ktorá ovplyvňuje každodenný život ľudí, a preto je dôležitou prioritou pre všetkých Európanov. Zdravé prostredie je pre náš individuálny a profesionálny rozvoj kľúčové a občania EÚ sú čoraz náročnejší na zdravie a bezpečnosť pri práci a poskytovanie vysoko kvalitných služieb zdravotnej starostlivosti. Pri cestách po Európskej únii vyžadujú rýchly a ľahký prístup k lekárskej starostlivosti. Politiky EÚ v oblasti zdravia sú zamerané na reagovanie na tieto potreby.

Európska komisia vyvinula koordinovaný prístup k politike v oblasti zdravia, pričom zaviedla do praxe sériu iniciatív, ktoré dopĺňajú činnosť vnútroštátnych verejných orgánov. Spoločné činnosti a ciele Únie sú zahrnuté v programoch a stratégiách EÚ v oblasti zdravia.

Súčasný program EÚ v oblasti verejného zdravia pracuje na zlepšení schopnosti EÚ reagovať na cezhraničné zdravotné riziká a na zlepšení informácií a poznatkov o najnovšom vývoji v sektore verejného zdravia. V oblasti zdravia a ochrany spotrebiteľa bola navrhnutá nová stratégia, ktorá ďalej zdôrazňuje potrebu zlepšenia zdravotnej bezpečnosti občanov a šírenia poznatkov o zdraví.

Vzdelávanie a odborná príprava v EÚ

Vzdelávanie v Európe má hlboké korene a veľkú rozmanitosť. Už v roku 1976 sa ministri školstva rozhodli zriadiť informačnú sieť na lepšie pochopenie vzdelávacích politík a systémov vo vtedajšom Európskom spoločenstve s deviatimi krajinami. To odrážalo zásadu, že by sa mal v plnom rozsahu rešpektovať osobitný charakter vzdelávacieho systému v ktoromkoľvek členskom štáte, pričom by sa mala zlepšiť koordinovaná interakcia medzi systémami vzdelávania, odbornej prípravy a zamestnania. Informačná sieť o vzdelávaní v Európe – Eurydice, bola formálne spustená v roku 1980.

V roku 1986 sa pozornosť obrátila od výmen informácií k výmenám študentov so spustením programu Erasmus, ktorý sa často uvádza ako jedna z najúspešnejších iniciatív EÚ.

Skúsenosti zhromaždené počas štvrťstoročia boli konsolidované a rozvinuté do programu Socrates, ktorý pokrýva všetky oblasti vzdelávania všetkých vekových skupín a úrovní schopností.

S cieľom uľahčiť zavedenie európskych štúdií na univerzitách Komisia podporuje aj projekt Jean Monnet, ktorý ponúka počiatočné dotácie na zriadenie katedier Jean Monnet, stále kurzy, moduly európskeho práva, európske hospodárstvo, politické štúdie o európskom staviteľstve, a história európskej integrácie. Projekt tiež podporuje vytvorenie Centier excelentnosti Jean Monnet.

Členské štáty majú na starosti svoje vlastné systémy vzdelávania a odbornej prípravy. EÚ však pridáva hodnotu tým, že koordinuje činnosti, ktoré môžu pomôcť pri plnení spoločných cieľov a ktoré môžu občanom poskytnúť väčšie možnosti vzdelávania a štúdia počas celého života.

Aby sa tak stalo, EÚ spolupracuje s vnútroštátnymi orgánmi a zainteresovanými stranami v oblasti vzdelávania na zlepšení politík a výmeny osvedčených postupov. Okrem toho EÚ realizuje niekoľko programov financovania v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy.

Schengenský priestor

Schengenský priestor bol zriadený v marci 1995. Zrušil hraničné kontroly v oblasti signatárskych štátov a vytvoril jednotnú vonkajšiu hranicu, kde sa kontroly musia vykonávať v súlade so spoločným súborom pravidiel.

Od roku 2012 sa k Schengenskej dohode podpísalo 25 európskych krajín. Dvadsaťdva z nich sú členské štáty EÚ: Rakúsko, Belgicko, Česká republika, Dánsko, Estónsko, Fínsko, Francúzsko, Nemecko, Grécko, Maďarsko, Taliansko, Lotyšsko, Litva, Luxembursko, Malta, Holandsko, Poľsko, Portugalsko, Slovinsko, Španielsko a Švédsko. Island, Nórsko a Švajčiarsko sú tiež v schengenskom priestore. Spojené kráľovstvo a Írsko nie sú súčasťou schengenského priestoru.

Doprava v EÚ

Doprava bola jednou z prvých spoločných politík vtedajšieho Európskeho spoločenstva. Od roku 1958, keď vstúpila do platnosti Rímska zmluva, sa dopravná politika EÚ zamerala na odstránenie hraničných prekážok medzi členskými štátmi, čo umožňuje rýchly, efektívny a lacný pohyb osôb a tovaru.

Táto zásada úzko súvisí s ústredným cieľom EÚ, ktorým je dynamické hospodárstvo a súdržná spoločnosť. Dopravný sektor generuje 10% bohatstva EÚ meraného hrubým domácim produktom (HDP), čo zodpovedá približne jednému biliónu EUR ročne. Poskytuje tiež viac ako desať miliónov pracovných miest.

Dopravná politika EÚ sa zameriava na odstránenie prekážok medzi členskými štátmi, čo umožňuje ľuďom a tovaru rýchlo a lacno sa pohybovať cez hranice. Cieľom je zabezpečiť čisté, bezpečné a efektívne cestovanie po celej Európe a zároveň posilniť vnútorný trh pre voľný pohyb osôb a tovaru. EÚ je tiež šampiónom práv cestujúcich.

Letecká preprava a práva cestujúcich

Vytvorenie jednotného európskeho trhu v leteckej doprave znamenalo nižšie ceny a väčší výber dopravcov a služieb pre cestujúcich. EÚ tiež vytvorila súbor práv na zabezpečenie spravodlivého zaobchádzania s cestujúcimi v leteckej doprave.

Práva cestujúcich v leteckej doprave

Ako cestujúci v leteckej doprave máte určité práva, pokiaľ ide o informácie o letoch a rezerváciách, poškodení batožiny, meškaní a zrušení letov, odmietnutí nástupu do lietadla, náhradách v prípade nehody alebo problémov v rámci dovolenky. Tieto práva sa vzťahujú na pravidelné a charterové lety, vnútroštátne aj medzinárodné, z letiska v EÚ alebo na letisko v EÚ z jedného mimo EÚ, ak ich prevádzkuje letecká spoločnosť z EÚ.

Železničná doprava

Európsky systém železničnej dopravy sa vyznačuje mnohými prekážkami v interoperabilite národných sietí. Rôzne šírky rozchodu, rôzne systémy na napájanie elektrickým prúdom a veľké rozdiely v organizácii systémov riadenia železničnej dopravy spôsobujú značné oneskorenia na hraničných priechodoch, a preto spôsobujú ďalšie náklady. Železničná doprava sa tak v posledných rokoch stala menej konkurencieschopnou ako napríklad cestná doprava.

Na prekonanie existujúcich problémov prijalo Európske spoločenstvo v rámci svojej spoločnej dopravnej politiky právne predpisy, ktoré pripravia pôdu pre postupné vytváranie integrovaného európskeho železničného priestoru, a to legálne aj technicky.

Obrovská finančná podpora smeruje do transeurópskych projektov, ako sú železničné spojenia z Lyonu na poľské hranice s Ukrajinou, z Berlína do Palerma, z Paríža do Bratislavy a z Varšavy do Helsínk. Vytvárajú sa nové medzinárodné vysokorýchlostné železničné spojenia medzi Parížom, Bruselom, Kolínom a Amsterdamom a cez juhozápadnú Európu od Lisabonu po Bordeaux.

4.2 Politický, administratívny a právny systém

Švédsko je konštitučná monarchia s parlamentnou formou vlády. Hlavou štátu je kráľ alebo kráľovná, ale moc má na starosti Riksdag (švédsky parlament) a vláda. Hlava štátu má v podstate zastupiteľskú funkciu. Riksdag je volený priamo ľudom každé štyri roky. V volebnom období 2022 – 2026 zasadá v Riksdagu týchto osem strán: Socialdemokraterna (sociálni demokrati), Moderaterna (umiernení), Sverigedemokraterna (švédski demokrati), Centerpartiet (stredová strana), Vänsterpartiet (ľavicová strana), Kristdemokraterna (kresťanskí demokrati), Liberalerna (liberáli) a Miljöpartiet (environmentálna strana). Švédsko má všeobecné volebné právo od 18 rokov. Volebná účasť v parlamentných voľbách je tradične veľmi vysoká. V roku 2022 bola okolo 84 %.

Riksdag volí premiéra, ktorý je zodpovedný za zostavenie vlády a vymenúva ministrov, ktorí sú súčasťou tejto vlády. Vláda riadi Švédsko implementáciou rozhodnutí parlamentu a iniciovaním nových zákonov alebo zmien existujúcich zákonov. Riksdag prijíma rozhodnutia a monitoruje vládu. Nástroj vlády, ktorý je jedným zo štyroch základných zákonov Švédska, stanovuje, ako sa má Švédsko riadiť. Ďalšími základnými zákonmi sú zákon o slobode tlače, zákon o slobode prejavu a zákon o nástupníctve.

Švédsko má štátnu políciu a súdnictvo pozostávajúce z okresných súdov (miestnej úrovne), súdov (regionálnej úrovne) a najvyššieho súdu (celoštátnej úrovne).

V daňových a administratívnych záležitostiach existujú správne súdy, správne odvolacie súdy a Najvyšší správny súd, ktorý je rovnako ako Najvyšší súd najvyšším orgánom.

Pre občanov existujú „ombudsmani“, ako napríklad ombudsman pre rovnosť (DO) a ombudsman pre spravodlivosť (JO), na ochranu právnej istoty občanov.

Švédske verejné služby zamestnanosti sú verejným orgánom zamestnanosti vo Švédsku. Úrad implementuje ciele Riksdagu a vlády v oblasti politiky trhu práce a pomáha uchádzačom o zamestnanie nájsť si prácu, a firmám nájsť si správne zručnosti. Hlavný úrad práce sa nachádza v Štokholme. Na čele organizácie stojí generálny riaditeľ.

Riksdagen (Swedish Parliament) www.riksdagen.se

Swedish Institute (Svenska institutet) www.sweden.se

Arbetsförmedlingen (Swedish Public Employment Service) www.arbetsformedlingen.se

4.3 Príjmy a dane

Priemerný plat vo všetkých povolaniach v roku 2023 bol 39 900 SEK/mesiac pred zdanením. Úroveň platov je vo všeobecnosti vyššia v súkromnom sektore ako vo verejnom sektore. To sa značne líši v závislosti od pracovnej pozície. Vrcholoví manažéri v oblasti bankovníctva, financií a poisťovníctva dostávali najvyšší priemerný plat, 155 800 SEK/mesiac pred zdanením. Najnižšie plateným povolaním bol iný opatrovateľský personál atď. s priemerným platom 23 400 SEK/mesiac pred zdanením.

Ženy zarábajú v priemere 90 % toho, čo zarábajú muži, t. j. rozdiel v zárobkoch je 10 %. Časť tohto rozdielu je spôsobená tým, že ženy a muži pracujú v rôznych povolaniach, pracujú v rôznych častiach trhu práce alebo majú rôznu kvalifikáciu a pracovný čas. Za oficiálne verejné štatistiky o mzdách a platoch vo Švédsku je zodpovedný Švédsky národný mediačný úrad (Medlingsinstitutet).

Švédsky daňový systém pozostáva z viacerých priamych a nepriamych daní a poplatkov. Najdôležitejšími priamymi daňami sú daň z príjmu obcí a štátu. Najdôležitejšie nepriame dane sú DPH a spotrebné dane z určitých produktov, ako je alkohol a tabak. Takmer všetky tovary a služby podliehajú DPH a sadzba DPH je zvyčajne 25 % z ceny. Existujú aj sadzby DPH vo výške 12 % a 6 %. Napríklad 12 % sa účtuje na potraviny a 6 % na osobnú dopravu.

Príjem nižší ako 24 873 SEK (2025) ročne je nezdaniteľný.

Väčšina dane z príjmu, ktorú platia fyzické osoby, ide obciam. Ak váš zdaniteľný príjem presiahne 625 800 SEK ročne (2025), platíte národnú daň z príjmu vo výške 20 % z presahujúcej sumy.

Príspevky na sociálne poistenie platí zamestnávateľ prostredníctvom príspevkov zamestnávateľov. Preto sa zo mzdy nerobia žiadne ďalšie zrážky.

Daň z príjmu sa platí aj z dávok v nezamestnanosti, nemocenskej dávky, dôchodkov a podobných zdrojov príjmu.

Fyzické aj právnické osoby sú povinné každoročne podať daňové priznanie na „Skatteverket“, zvyčajne okolo 2. mája.

Váš príjem mínus základné odpočty a odpočty za rôzne náklady tvoria váš zdaniteľný príjem.

Ak žijete v zahraničí a vo Švédsku sa zdržiavate menej ako šesť mesiacov, musíte zaplatiť špeciálnu daň z príjmu s názvom SINK. SINK je definitívna zrážková daň vo výške 25 % z príjmu zo zamestnania, a preto nemusíte za takýto príjem podávať daňové priznania. Pre viac informácií kontaktujte Švédsky daňový úrad (Skatteverket).

SCB (Statistics Sweden)www.scb.se
Medlingsinstitutet (Mediation Office)www.mi.se
Skatteverket (Swedish Tax Agency)www.skatteverket.se

4.4 Životné náklady

Podľa výpočtov Swedbank predstavujú životné náklady pre slobodnú osobu v roku 2025, okrem nájomného za byt alebo ekvivalentných nákladov na bývanie, približne 13 090 SEK mesačne. Tieto náklady sa týkajú nevyhnutnej základnej spotreby potravín, oblečenia, hygieny, zdravotnej starostlivosti, športu, áut, voľnočasových aktivít, miestneho cestovania, poistenia, elektriny, telefónu atď. Nezahŕňajú náklady na veci ako ubytovanie, dovolenky, okuliare alebo nové nákupy, ako sú záclony, počítače alebo televízory.

Spotrebitelia môžu získať poradenstvo, rady a informácie o súkromných financiách, rodinných rozpočtoch a právach pri nákupe tovaru a služieb atď. na webovej stránke Švédskej spotrebiteľskej agentúry. Swedish Consumer Agency.

Swedbankwww.swedbank.se/privat/spara-och-placera/analyser-marknad-omvarld/swedbank-insikt/privatekonomi.html
Swedish Consumer Agency (Konsumentverket)English | Konsumentverket

4.5 Ubytovanie

Prenájom

Možnosť nájsť si byty na prenájom sa v jednotlivých obciach značne líši. V mestských oblastiach je nižší podiel bytov na prenájom a nájomné je tam výrazne vyššie ako priemer v krajine. Priemerné nájomné za 70 m² byt v roku 2025 bolo podľa Hyresgästföreningen (Švédsky zväz nájomníkov) 8 190 SEK/mesiac. Biela technika, kúrenie a voda sú zvyčajne zahrnuté v nájomnom.

Kúpa

Priemerná cena samostatne stojaceho domu vo Švédsku bola 4 139 000 SEK (marec 2025). Ceny v Štokholme boli takmer o 60 % vyššie ako celoštátny priemer.

Bostadsrätt (vlastnícke práva nájomníkov)

Bytové združenie nájomníkov je družstevné združenie, ktorého členovia spoločne vlastnia a spravujú domy, pozemky a spoločné priestory. Keď si kúpite byt v bytovom združení nájomníkov, po schválení sa stanete členom bytového združenia nájomníkov. Predávajúcemu platíte kapitálový vklad a mesačný poplatok združeniu na pokrytie nákladov na prevádzku a údržbu komunálnych nehnuteľností.

Priemerná cena za nájomné vlastníctvo vo Švédsku bola k aprílu 2025 46 010 SEK/meter štvorcový. V rámci krajiny existujú veľké rozdiely, najmä vo veľkých mestách, kde sú ceny vyššie.

Miestne a národné noviny, ako aj rôzne webové stránky, ako napríklad Hemnet, zverejňujú inzeráty na bývanie na prenájom alebo kúpu. Obce často zverejňujú informácie o prenajatom bývaní na svojich webových stránkach.

Úrokové náklady na hypotéky sú odpočítateľné z dane.

National Board of Housing, Building and Planning (Boverket)www.boverket.se
Mäklarstatistik (real-estate statistics)www.maklarstatistik.se
Hyresgästföreningen (Swedish Union of Tenants)www.hurvibor.se
Statistiska centralbyrån (Statistics Sweden) www.scb.se
Hemnetwww.hemnet.se

4.6 Zdravotníctvo

Každá osoba s pobytom na území Švédska je krytá národným systémom zdravotného poistenia. Inštitúcie, zodpovedné za verejnú zdravotnú starostlivosť sú krajské rady/regióny a samosprávy. Švédska sociálna poisťovňa (Försäkringskassan) spravuje štátne príspevky súvisiace s dentálnou starostlivosťou.

Systém zdravotného poistenia pokrýva väčšinu nákladov na návštevu lekára, hospitalizáciu alebo laboratórne vyšetrenia. Starostlivosť v materstve a pediatrická starostlivosť sú bezplatné.

Lekárska starostlivosť a hospitalizácia je pokrytá poplatkom pacienta. Výšku tohto poplatku stanovujú okresné rady a môže sa líšiť v závislosti od poskytovanej lekárskej služby a od konkrétneho okresu. Občania EÚ/EHP/Švajčiarska, ako aj občania tretích krajín v niektorých prípadoch, ktorí pracujú vo Švédsku, majú nárok na zubnú a zdravotnú starostlivosť vo Švédsku za rovnakých podmienok ako tí, ktorí majú bydlisko vo Švédsku.

Lekári

Ak potrebujete navštíviť lekára alebo ambulantnú sestru, mali by ste kontaktovať Vaše primárne zdravotné centrum – vårdcentral.

Poplatok pacienta sa pohybuje v rozmedzí SEK 100 až SEK 400, aj keď maximum k úhrade za rok je SEK 1 150. Dohodnúť si môžete aj vyšetrenie u súkromného lekára. Myslite, prosím, na to, že nie všetci súkromní lekári majú dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti s okresnou radou alebo regiónom, čo znamená, že návšteva týchto lekárov je značne drahšia ako návšteva tých, ktorí sú zapojení do schémy poskytovania zdravotnej starostlivosti.

Nemocnice

Ak ste vážne alebo akútne chorý, môžete navštíviť urgentný príjem v nemocnici ‘akutmottagning’. Môžete tiež najskôr zavolať Sjukvårdsupplysningen’-  zdravotnú informačnú linku 1177 a požiadať o radu. Odporúčanie k špecialistovi alebo do nemocnice vydáva lekár pracujúci v primárnom zdravotnom centre alebo na oddelení úrazovej a urgentnej medicíny. Poplatok pacienta pri hospitalizácii je najviac SEK 100 na deň.

Lieky

Lieky sa kupujú v lekárňach. Ak si kupujete lieky na predpis, platíte zníženú cenu. Maximálna ochrana výdavkov znamená, že neplatíte ročne viac ako SEK 2 300. Niektoré lieky bez lekárskeho predpisu sú predávané okrem lekární aj v obchodoch. Lieky na predpis pre deti do 18 rokov sú bezplatné.

Zubári

Zubná starostlivosť je bezplatná pre deti a mladých ľudí do dovŕšenia 21 rokov ich veku, potom sa platí poplatok za celú alebo len časť ich zubnej starostlivosti. Stanovená je maximálna ochrana výdavkov.

Verejná zubná starostlivosť je dostupná vo Verejnom zubnom centre ‘Folktandvården’. Pre dospelých je ale bežná návšteva súkromného zubára, ktorý je prepojený s verejným zdravotným systémom.

Naliehavé prípady

V naliehavom prípade volajte 112. Toto číslo sa používa v celej krajine a je platné pre zdravotníkov, hasičov a policajné služby a pre informácie o jedoch a zubnej pohotovosti.

4.7 Systém vzdelávania

Švédsky školský systém pozostáva z desiatich rokov povinnej základnej školskej dochádzky (‘grundskola’), ktorá začína vo veku 6 rokov, vrátane predškolskej triedy. Potom nasleduje voliteľné trojročné vzdelávanie na ‘gymnasieskola’ – vyššej strednej škole. Väčšina žiakov zo základných a nižších stredných škôl pokračuje na vyššej strednej škole. K dispozícii sú programy na prípravu na štúdium na univerzite a programy odborného vzdelávania.

Povinné základné a nižšie stredné školy a vyššie stredné školy sú zvyčajne prevádzkované samosprávami, ale podliehajú národným učebným osnovám a štátnemu dozoru. Rastie aj počet škôl, ktoré sú financované z verejných zdrojov.

Medzinárodné školy

Vo Švédsku existuje veľký počet medzinárodných škôl, ktoré ponúkajú výučbu v iných jazykoch ako je švédčina. Medzinárodné školy vyučujú v súlade s učebnými osnovami inej krajiny alebo s medzinárodným učebným plánom. Existujú aj školy, ktoré vyučujú v angličtine ale v súlade so švédskymi učebnými osnovami. Viac informácií získate pri kontakte so Skolverket (Švédskou národnou vzdelávacou agentúrou).

Vyššie vzdelanie

Od uchádzačov o štúdium na univerzite alebo vysokej škole sa bežne vyžaduje, aby mali ukončené vyššie stredné vzdelanie vo Švédsku alebo v zahraničí. Takmer vždy sa vyžadujú určité predchádzajúce znalosti z jednej alebo viacerých oblastí.

Väčšina univerzít vo Švédsku je štátna. Univerzity a vysoké školy sú vo viac ako 20 mestách po celej krajine. Štúdium je pre občanov EÚ/EHP a Švajčiarska bezplatné, s výnimkou malého registračného poplatku. Musíte si kúpiť alebo požičať literatúru na štúdium. Veľa študentov dostáva štátne dotácie a berie si študentské pôžičky na svoju podporu počas štúdia. Študentskú finančnú podporu spravuje CSN – Švédska rada pre podporu štúdia.

Vzdelávanie dospelých

Vzdelávanie dospelých zabezpečujú švédske samosprávy. Prostredníctvom vzdelávania dospelých môžete študovať švédčinu pre prisťahovalcov (SFI), navštevovať kurzy ekvivalentné nižšiemu a vyššiemu stredoškolskému vzdelaniu, pripravovať sa na preskúšanie na vyššej strednej škole, a dosiahnuť kvalifikácie, ktoré Vás oprávňujú na ďalšie štúdium. Môžete tiež absolvovať odbornú prípravu. Výučba je bezplatná, ale študijné materiálny môžu byť spoplatnené.

Folkhögskolor (ľudové stredné školy)

Špecificky severská forma vzdelávania dospelých je “folkhögskola” (ľudová stredná škola), ktorá sa často prevádzkuje ako internátna škola. Školy sú vlastníctvom okresných rád alebo neziskových organizácií ako sú odbory, cirkvi a ich spoločenstvá. Tvoria si vlastné učebné osnovy a môžu ponúkať široký rozsah teoretických kurzov, umelecké zamerania, medzinárodné veci a ochranu životného prostredia.

4.8 Kultúrny a spoločenský život

Švédsko je sekulárnou spoločnosťou, ale veľa sviatkov a tradícií má kresťanské korene, aj keď pôvod bol viacmenej zabudnutý. Ostatné tradície sú spojené s ročnými obdobiami.
Voľnočasové aktivity na vidieku sú pre väčšinu Švédov dôležité a “allemansrätten” (právo prístupu verejnosti) vás oprávňuje na vstup do lesa a ostatnej krajiny. Naturvårdsverket (švédska agentúra na ochranu životného prostredia) má viac informácií o tom, čo môžete a nemôžete robiť na území patriacom súkromným vlastníkom.
Medzi populárne športy patrí futbal, hádzaná, ľadový hokej, gymnastika, jazdectvo, tenis, floorball, lyžovanie a golf. Každá obec vo Švédsku má verejnú knižnicu s vyškolenými knihovníkmi. Vypožičanie kníh, filmov alebo hudby je bezplatné.
Pracoviská vo Švédsku majú zvyčajne tzv. „rovnú/plochú firemnú štruktúru“ s dôrazom na zodpovednosť a iniciatívu každého zamestnanca. Je snaha, aby na pracovisku bolo čo najmenej úrovní prijímania rozhodnutí. V prevažnej väčšine prípadov sa ľudia oslovujú vlastným menom a tykajú si, čo má vplyv aj na vzťahy manažment-zamestnanci.
Vo Švédsku je dôležitá snaha o dosiahnutie rodovej rovnosti, v mnohých oblastiach je úsilie v tejto oblasti veľmi úspešné.
Švédsky inštitút má na svojej webovej stránke rozsiahle informácie o švédskej kultúre a spoločnosti dostupné v angličtine, arabčine, ruštine a čínštine. Táto inštitúcia tiež publikuje tlačové dokumenty, ktoré poskytujú obraz o živote vo Švédsku.

4.9 Súkromný život (narodenie, sobáš, úmrtia)

Narodenie dieťaťa

Väčšina detí sa narodí v nemocniciach. Rodičia musia do 3 mesiacov od narodenia oznámiť/zaregistrovať na švédskom daňovom úrade ´Skatteverket´ meno dieťaťa.

Svadba

Na to, aby ste sa mohli zosobášiť, musíte mať najmenej 18 rokov. Sobáš môže byť cirkevný alebo civilný. Veľa párov žije spolu v partnerstve, ‘samboförhållande’. Švédsky zákon o partnerstve, ´sambolagen´, spravuje otázky týkajúce sa detí a spoločného majetku. Partneri nemôžu vzájomne dediť. Od 1. mája 2009 sú povolené manželstvá osôb rovnakého pohlavia.

Rozvod

Ak sa obaja manželia chcú rozviesť, sú rozvedení priamo, bez prieťahov. Ak sa chce rozviesť iba jeden z manželov alebo ak sú v manželstve deti do 16 rokov, musí byť stanovená lehota najmenej šesť mesiacov na zváženie/potvrdenie rozhodnutia rozviesť sa.

Smrť

Ak človek vo Švédsku zomrie, zmluvný lekár musí vydať potvrdenie o smrti a jej príčine. Hrobári a ich zriadenci  ´begravningsbyråer´ môžu ponúknuť poradenstvo a zariadiť služby súvisiace tak s cirkevným ako aj civilným pohrebom. Pôsobia na komerčnom základe.

4.10 Doprava

Švédsko má dobré cesty a rozsiahlu sieť leteckých, železničných a autobusových liniek. Väčšina regiónov má dobre rozvinutú verejnú dopravu, čo umožňuje cestovať autobusom alebo vlakom. Vo väčšine veľkých miest a v mnohých menších mestách sú poskytované vynikajúce služby verejnej dopravy. Pri kúpe mesačných alebo viacdruhových lístkov na miestne alebo regionálne autobusy alebo vlaky môžete často využiť zľavu z ceny.
Štokholm a Göteborg zaviedli ´trängselskatt´ (poplatok za preťaženie) pre cestnú dopravu. Jeho cieľom je redukcia preťaženia a zlepšenie životného prostredia. Inak je používanie Švédskej cestnej siete bezplatné. Výnimkou sú most Öresund medzi Dánskom a Švédskom a most Svinesund medzi Švédskom a Nórskom, ktoré sú spoplatnené.
Veľa švédskych mestečiek a miest je dostupných železničnou dopravou. Väčšina vlakov je prispôsobená vozíčkárom. Autobusovú dopravu pokrýva sieť verejných a súkromných dopravcov. Cena cestovného sa líši v závislosti na tom kde a kedy si kupujete lístok a ako ďaleko cestujete, či požadujete aj poistenie zrušenia cesty, atď. Najlacnejší spôsob, ktorý poskytuje zároveň prehľad dostupných možností, je často rezervácia lístkov on-line.
Na niektoré ostrovy pri pobreží Švédska je potrebné cestovať loďou alebo trajektom, vzťahuje sa to aj na dopravu po jazerách.

Informácie o možnostiach cestovania vlakom – www.sj.se

5. SOCIÁLNE ZABEZPEČENIE A POISTENIE

Vaše práva sociálneho zabezpečenia vo Švédsku (v angličtine)